uaz-parts-1

Wie is UAZ Specials?

Brigit 28-09-2023 om 08:17 uur

 We maken kennis met UAZ Specials en haar oprichter: Erik Tissingh.

UAZ Specials is 6 jaar geleden opgericht door Erik Tissingh.Hoe komt hij bij de UAZ en zijn bedrijf? We spraken met hem.

In een mooie industriele hal in Zutphen worden we ontvangen met koffie.Zittend tussen de antieke auto's valt ons gelijk deontspannen en informele sfeer op. De oude hallen zijn door Erik en zijncompagnon omgetoverd tot een paradijs voor autoliefhebbers.Een ieder kan er zijn (klassieke) auto veilig en droog stallen en op de gezamenlijke hefbrug aan werken.

"Een goede vriend en ik zochten beide ruimte voor onze autos. Hij vooral Amerikaanse klassiekers en ik de Russen.Een mooie combi. Maar we hadden hier zoveel ruimte dat weplekken voor derden beschikbaar gesteld hebben. We zaten in een mum van tijd vol." En de naam Moeski iGroeski? Wat is dat voor naam? Het is fonetisch Russisch geschreven en betekent 'Toys voor boys'. "het weerspiegelt de fascinatie die we beide delen voor Oost Europa". www.moeski-igroeski.com

Terug naar de UAZ. Hoe kom je bij dat merk? Erik vertelt dat een goede studiemaat van hem na de studie Civiele Technologie & Management aan de Universiteit Twente in Mongolie ging werken. "In de eerste jaren ben ik daar wel 4 tot 5 keer per jaar geweest. Lekker het mooie uitgestrekte land verkennen in ... ja een UAZ".

Toen was hij nog niet echt bezig met autos totdat Erik een dikke 10 jaar geleden mee gevraagd werd op een 4x4 weekend. "Ik was gelijk verkocht, maar wilde een bijzondere auto. In mijn geheugen ging ik terug naar die sterke onverwoestbae auto's uit Mongolie. Binnen 1 maand had ik mijn eerste UAZ voor de deur staan: een witte 469 die als rode kruis wagen gediend heeft in de DDR tijd. " Waarschijnlijk een van de eerste UAZ-en in Nederland. Van het een kwam het ander. Via contacten in Polen kwam hij in aanraking met de restauratie van deze autos en kocht hij de dikke Hulk die op z'n grote wielen in de industriele hal staat.

En later een volledig gerestaureerde en gemoderniseerde Buhanka die hij zal kampeerbus gebruikt. "In mijn dagelijkse werk had ik inmiddels ontdekt dat er ondernemend bloed door mijn aderen stroomde, dus ik dacht: dat is leuk, handelen in UAZ-en". Van het een kwam het ander en hij heeft nu partners in Oekraine, Estland en Bulgarije waar hij mee samenwerkt voor restauraties, klassieke autos en onderdelen. "We zijn overal geweest en op de meest gekke plekken geweest. Oost Europa op z'n best".

Na verloop van tijd werd het steeds drukker en de belangstelling nam toe. Inmiddels is Erik part time werkzaam als ZZP-er in de gebiedsontwikkeling en kan hij de andere helft van zijn tijd besteden aan UAZ Specials. En dat zal gaan groeien nu hij de activiteiten van UAZ Nederland heeft overgenomen. "Sander Verbeek en ik kennen elkaar goed en werkten veel samen. We zijn het er nooit over eens geworden of het nu toeval is dat Zutphen de hoofdstad van UAZ is of dat de ene het bij de andere afgekeken heeft." Toen UAZ Nederland het moeilijk kreeg en moest stoppen, heeft Erik de meeste inboedel overgenomen." Zutphen blijft UAZ hoofdstad van Nederland, maar nu helaas zonder UAZ Nederland".

Erik is nu druk bezig om de onderdelen aanvoer en het onderhoud op orde te krijgen, zodat de UAZ community kan blijven rijden. Daarna komt de import van nieuwe auto's aan de beurt, want de vraag is er en de auto's zijn te leuk en te mooi om er niet meer van in Nederland te krijgen.

We sluiten af met een laatste ronde door de mooie autohal. De ontspannen en informele sfeer wordt alleen maar beter als de ene na de andere liefhebber de hal binnenkomt en aan zijn auto gaat sleutelen. Deze plek ademt liefde voor auto's, net zoals Erik zijn passie voor de UAZ uitstraalt.

 

We hebben nog geen zoekresultaten gevonden.
Categorieën
Producten